UNESCO: Tüm Öğrenciler Ücretsiz Ruh Sağlığı Hizmetlerine Erişmeli, Finansman Hükümetlerin Görevidir.
UNESCO’nun yeni raporuna göre, hükümetler, kampüslerde öğrencilere ücretsiz ruh sağlığı hizmeti sunulmasını sağlamak için yüksek öğrenim kurumlarına fon sağlamalı.
UNESCO Latin Amerika ve Karayipler Yükseköğrenim Enstitüsü’nün (IESALC) yayınladığı “Yükseköğrenim Öğrencilerinin Ruh Sağlığı ve Esenliğinin Desteklenmesi” başlıklı raporda, tüm öğrencilerin ücretsiz ruh sağlığı hizmetlerine erişiminin gerekliliği vurgulandı.
Öğrencilere özellikle kamu hizmetlerine erişimleri olmadığında veya bu hizmetlerin yetersiz kaldığında destek verilmesi gerekiyor.
Raporda, yükseköğretim kurumlarının bu hizmetlere ilişkin tüm maliyetleri öğrenim ücreti ve diğer finansmana dahil etmeleri, öğrencilerden kullanım için herhangi bir ek ücret ödemelerini talep etmemeleri tavsiye ediliyor.
Raporda, “Bu hizmetler, öğrencilere destek sağlamada bütünsel bir yaklaşımın parçası olarak, bunlara sahip olan Yükseköğretim Kurumları için öğrenci işleri ofislerine entegre edilmelidir. Hükümetler, özel fonlama yoluyla kamu kurumlarının bu hizmetleri sunmasını desteklemelidir” denildi.
Ayrıca, stresi azaltmak ve öğrencilerin ruh sağlığı ve refahını desteklemek için ruh sağlığı hizmetlerinin şahsen, telefonla ve çevrimiçi olarak veya şahsen danışmanlık, çevrimiçi sohbet ve daha fazlasını birleştirerek sunulması gerektiği belirtildi.
Ayrıca intihar ve diğer acil durumların önlenmesi için 7/24 kriz desteği verilmesi önerildi.
“Öğrencilerin tercih ettiği dilde gizlilik ve erişilebilirlik önceliklendirilmelidir. Özellikle intiharın önlenmesi ve diğer ciddi psikolojik acil durumlar için 7/24 kriz hatlarının sağlanması düşünülmelidir.”
Diğer öneriler şunlardır:
- Ruhsal sağlık hizmetlerinin daha geniş sağlık sistemine entegre edilmesi.
- Zihinsel sağlık sorunlarının erken belirtilerini tespit edebilmek için öğretim görevlilerine ve personele eğitim yatırımı yapmak.
- Ruhsal sağlık sorunları yaşayan öğrencilerin derslere esnek katılımını sağlayan esnek akademik politikaların uygulanması.
- Damgalanma ve yanlış anlamaları ortadan kaldırmak ve ruh sağlığı konusunda farkındalığı artırmak için kampanyalar başlatmak.
UNESCO verileri, bazı ülkelerdeki yüksek öğrenim öğrencilerinin yüzde 50’sinin ruh sağlığı sorunları yaşadığını gösteriyor. Geçtiğimiz yıl yayınlanan bir Healthy Minds anketine göre, Amerika Birleşik Devletleri’ndeki öğrencilerin yüzde 60’ından fazlası 2020/21 akademik yılında en az bir ruh sağlığı sorunuyla karşı karşıya kaldı.
Çalışma, ülke çapında 133 kampüsten veri topladı ve 90.000’den fazla öğrenciye anket uyguladı. Aynı araştırma, öğrencilerin yüzde 44’ünün depresyondan, yüzde 37’sinin kaygıdan ve yüzde 15’inin intiharı düşündüğü sonucuna vardı.
Psikoterapist Irina Ciureanu bir, röportajında, ruh sağlığının müfredata entegre edilmesini önermiş ve bunu yaparak üniversitelerin öğrencilere ruh sağlıklarını anlamak ve yönetmek için gerekli becerileri kazandırabileceğini söylemişti.